Motionscykler til hjemmetræning

Motionscykler er populære træningsmaskiner i mange hjem, og det er med god grund. Træning på en motionscykel er særdeles skånsomt, da der ikke er hård belastning af led, men hvor der stadig er rig mulighed for en god omgang sved på panden. Start konditionstræningen i dag med en motionscykel fra udvalget her.

Din guide: Hvilken motionscykel skal du vælge?

Læs vores guide her, hvor vi hjælper dig med at finde en motionscykel eller kondicykel, der passer til lige netop dig, din krop og dit niveau.

Tre gode grunde til at vælge en motionscykel

Motionscykler har længe været blandt danskernes foretrukne motionsmaskiner til hjemmebrug. Her kan du læse tre rigtig gode grunde til, at en motionscykel eller kondicykel, som de også kaldes, er et oplagt valg for dig, hvis du gerne vil i gang med træningen derhjemme.

 

1: Skånsom men effektiv træning

Cykling er en uhyre effektiv og samtidig skånsom motionsform, som er nem for alle at komme i gang med. Hvad enten det er første gang, du skal i gang med at træne, om du skal i gang med genoptræning efter en skade eller operation, eller om du blot ønsker at holde formen ved lige indendørs i løbet af vinteren, så er en motionscykel en særdeles oplagt træningsmaskine for dig.

Ved cykling kan du få pulsen op, og dermed er det en særdeles effektiv kredsløbstræning. Du bestemmer selv, hvor hårdt dit træningspas skal være. Så uanset dit nuværende niveau, kan du træne på en måde, så du presser dig selv på den optimale måde. 

I forbindelse med cykling er der ikke stor belasning på leddene, som der eksempelvis er i forbindelse med løb. Derfor er cykling velegnet til genoptræning, ligesom mange gravide kvinder samt folk med rygproblemer eller lignende sagtens kan cykle. Motionscyklen kan indstilles efter din højde, så du kan finde en behagelig træningsposition, der passer til dig.

Motionscyklen er desuden ideel, hvis du skal genoptræne efter en skade eller en operation. Cykling er en meget skånsom motionsform, der ikke lægger stor belastning på led. Men alligevel er det en effektiv kredsløbstræning, hvis du træder til i pedalerne.

 

2: Kombinér træningen med familietid og TV-hygge

Motionscyklen har fundet vej til mange danske hjem, hvor den længe har været en enkel og effektiv motionsmaskine, der gør det nemt at forbrænde nogle kalorier, samtidig med at du følger med i Nyhederne eller din favoritserie på TV. 

Hvis du stiller motionscyklen i stuen, eller et andet rum, hvor familien er samlet, kan du kombinere træningen med aftenhygge med familien. En motionscykel fylder ikke alverden, og den larmer så tilpas lidt i brug, at du kan se TV samtidig. Dermed er der ikke længere nogen undskyldning for ikke at kunne få presset motion ind i en travl hverdag.

 

3: Nemt at komme i gang - og billig i drift

Det er uhyggeligt nemt at komme i gang med træning på en motionscykel. Det kræver ikke særligt udstyr, tøj eller lignende, der skal anskaffes. Du kan i princippet træne i dit almindelige tøj, men det kan være en fordel at hoppe i et sæt træningstøj, hvis du virkelig vil give den gas. 

Du kan bruge lige netop det fodtøj, du har. I princippet kan du træne på motionscyklen med bare fødder, selvom komforten øges ved at iføre dig et par kondisko eller andre behagelige sko. 

En kondicykel kræver hverken strømtilslutning eller andet. Den er med andre ord gratis i drift.