En guide til brugen af vinanmeldelser

Hvad kan du bruge en vinanmeldelse til?

En guide til brugen af vinanmeldelser
Mængden af vinanmeldelser virker ofte overvældende – og der gives point, drueklaser og stjerner ud til højre og venstre. Men hvad betyder 95 point eller 5 drueklaser? Og hvordan kan du som forbruger bruge dem? 

Der er utallige journalister og medier i vinverdenen, både danske og internationale, men kun ganske få journalister lever reelt af at skrive om vin. På nettet har alle en mulighed for at dele holdninger, så hvem skal man lytte til, når man skal vælge vin?

Først og fremmest så er anmeldelser som udgangspunkt brugbare guidelines og en god måde at få lidt flere input omkring vinene. Jeg har samlet nogle tips til, hvordan du bedst navigerer rundt i junglen af point og stjerner – og lærer at bruge anmeldelserne optimalt på din vinjagt.

1: Anmeldelser fra anerkendte/store medier er som regel mest troværdige, da de ofte har professionelle og betalte journalister ansat. Derfor har de ofte upartiske relationer til de vine, de smager samtidig med, at de har en del erfaring. Denne erfaring mindsker risikoen for, at en anmelder slavisk følger moden og for eksempel kun kan lide en særlig type af vin, f.eks. usvovlede vine eller vine uden egetræ. De erfarne journalister taler ofte forbrugerens sag og skriver med det formål at guide dig til en større drikkeoplevelse – ikke for at dele ud af egne holdninger om en given modebølge eller specifik vintype.

2: Danske medier vil oftest have en "dansk" smag, og da der kan være stor forskel på vin-smag rent internationalt, er der større sandsynlighed for, at din smag følger en dansk anmelders frem for en fransk anmelders smag.  

3: Læg mærke til om vinen er bedømt i forhold til prisen og eller/andre vine i samme prisklasse. Der tages ofte ikke stilling til pris versus kvalitet i de store internationale vinmedier, men det gør mange danske vinjournalister.

4: Find en vinjournalist, som du deler smag med. Smag er yderst subjektivt og det vil være en stor hjælp at finde frem til en eller flere journalister, der kan lide de samme vine som dig. Du kan finde ud af, om du deler smag med en anmelder ved at prøve et par af vinene, som er blevet anmeldt godt. Hvis vinen også falder i din smag, og du måske endda kan genkende nogle af smagsnuancerne, så er det et godt match. På den måde kan du være mere sikker på, at du får købt de rigtige vine på baggrund af anmeldelserne.

5: Lær hvad de typiske ”vinord” betyder. I anmeldelserne bruges ofte ord som mineralitet, tanniner, typicitet etc. Ordene dækker over generelle smags- og duftmæssige begreber i en vin, som kan være gode at lære meningen af. Læs mere i vores vinparlør her.

6: Har du købt en vin på grund af en god anmeldelse, så prøv at læs anmeldelsen igen, når du har vinen i et glas foran dig. Det er en meget effektiv måde at koble journalistens ord på den smag/duft du oplever. Samtidig vil det være med til at udbygge dit ordforråd inden for vin, og du kan så overveje, om du er enig med anmelderen.

7: Forbruger-ratings. Der findes flere apps, hvor vinelskere som dig selv deler erfaringer og bedømmelser af vine. De kan være utroligt hjælpsomme, da andre forbrugere og vinkøbere ofte smager på samme måde som dig. Mange vinjournalister er yderst erfarne, og med denne erfaring kommer ofte en ændret smag for det mere raffinerede og elegante, hvor ”normale” vinelskere typisk vil have fokus på fylde, kraft og drikkevenlighed. Mange bruger derfor en kombination af anmeldelser fra større medier og brugeranmeldelser som en guide til vinens verden.

 

 
Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om websitets cookies