Alt det din krop efterspørger

Det kan være lidt af en jungle at finde ud af, hvad man skal, bør, må (og absolut ikke må), når man er gravid. Du skal jo gerne både passe på dig selv og din baby, imens du er gravid.

Heldigvis vil baby oftest tage dét, baby har brug for. Så det vigtigste er faktisk, at du prøver på at give din krop dét, den har brug for – i den udstrækning du kan, og det giver mening for dig, selvfølgelig. Det er altid dig der bestemmer, hvad du gør med din krop, så følgende råd er altså ikke andet end anbefalinger – og du skal selvfølgelig bare gøre, hvad du finder bedst.   

I grove træk kan man sige, at du som gravid ”bare” skal spise varieret med masser af grønt, fuldkorn og fisk to gange om ugen for at være nogenlunde dækket ind. Dertil skal du gerne tage tilskud af folsyre i begyndelsen af graviditeten, d-vitamin i hele graviditeten og jern fra uge 10.  

Folsyren er til for at minimere risikoen for, at din baby udvikler en neuralrørsdefekt, d-vitaminet fremmer optagelsen af kalk – og jern er en vigtig komponent, der hjælper din krop med at producere røde bloglegemer nok til den mængde ekstra blod, en graviditet kræver af kroppen.  

Det er bare ikke altid så let, for medmindre du er fysisk upåvirket af din graviditet, så vil der med stor sandsynlighed være perioder, hvor du simpelthen ikke kan spise varieret. Ligesom du måske heller ikke kan sluge et dagligt arsenal af piller.   

Tag derfor gerne et grundigt kig på multivitaminpillerne på hylden og se, om ikke der er én, som kan hjælpe dig med det basale vitaminbehov. Tag multipillen om morgenen – og tag så dit tilskud af jern om aftenen, inden du går i seng – gerne skyllet ned med lidt appelsinjuice. C-vitaminerne fra appelsinjuicen vil nemlig hjælpe kroppen til at optage jernet bedst – uden for mange uønskede sideeffekter, som forstoppelse og kvalme.  

Uanset hvad du gør, er jeg sikker på, at du gør dit bedste. Og dét skal du vide, er godt nok. Din baby får, hvad din baby skal bruge.