Børn, fjernsyn og iPads: Sådan får dit barn et sundt forhold til TV og tablets

For både barn og forældre kan det være dejligt med lidt tid foran fjernsynet eller iPad’en. Og det er også helt fint en gang imellem – men dit barn skal udvikle sin sociale intelligens, og det sker bedst, når det er sammen med andre børn.

For nogle børn er det bare rigtig dejligt at komme hjem efter en lang dag i institution, sætte sig foran skærmen – og slappe af. At få lov til at sidde og se en film, spille et spil, lege med små bevægelige dyr på en skærm kan være afslappende og give barnet mulighed for lige at lande. Det kan være okay – nogle gange har du måske også brug for lige at få tømt indkøbsposerne, få forberedt aftensmaden eller få sat vasketøj over og de 20 minutters pause, som skærmen giver dig, er derfor rar for jer alle.

Det er dog vigtigt at huske på, at børn ikke lærer om den virkelige verden, når de sidder foran en skærm. Børn skal blandt andet udvikle social intelligens. Det lærer barnet, når det er sammen med andre børn. Når børnene leger sammen, prøver grænser af, spørger om de må være med i en leg og får nej eller ja, oplever at legetøj bliver taget fra dem, oplever konflikter osv. så lærer vores børn at begå sig socialt. De lærer, hvad de gør ved andre, og hvordan det føles, når andre gør noget ved dem.

Social intelligens skal læres

Dit barn skal også lære social intelligens ved, at du guider og forklarer, og er der sammen med dem. Når barnet f.eks. oplever konflikter, eller at noget er svært, så skal du være der, lytte og vise forståelse ”du bliver bare så ked af det, når William tager din bamse”. Social intelligens har ikke noget med klogskab at gøre, men handler om at barnet skal lære, hvordan man lytter til andre, og hvordan man følelsesmæssigt påvirker hinanden.

Børn skal også lære, hvordan ting fungerer – de skal f.eks. lære, hvordan man åbner en bog og hvordan man sparker til en bold. Når dit barn sidder ved en skærm, så lærer det f.eks. at bladre ved at ”scrolle” på skærmen. Jeg har faktisk set børn gå hen til fjernsynet og forsøge at skifte kanal på denne måde. Børn skal lære at have en bog i hånden, kunne åbne den, skifte side. De skal mærke forskel på en tyk og en tynd bog, kunne mærke forskel på en bog, et magasin, et hæfte.

Hvordan fungerer verden?

På samme måde med en bold. Når dit barn trykker på en skærm, kan bolden på skærmen godt hoppe eller flyve af sted, men dit barn skal også lære, hvordan en bold virker. Dit barn skal lære at gribe, kaste og sparke til en bold. Dit barn skal lære forskel på en tennisbold, basket bold og badebold. Det er alt sammen bolde, men de er alligevel forskellige, og de reagerer forskelligt, når du kaster dem, sparker til dem eller når de rammer ind i noget.

Dit barn skal lære at lægge puslespil, finde ud af at vende hver brik rigtig og få den passet ind sammen med en anden brik. Det kræver stor fingersnilde at vende en brik og samle flere brikker, samtidig med at dit barn skal kunne se på brikkens billeder, farver osv. og kunne gennemskue, hvor brikken hører til. Det er alt sammen en helt anden måde at lære på, end når dit barn spiller på en skærm.

Brug de forskellige skærme og medier til hygge og underholdning en gang imellem, men brug også tid på at være sammen og på at lære dit barn, hvordan verden fungerer.

Rigtig god legelyst!

 

Kærlig hilsen

Helen Lyng Hansen
NetSundhedsplejerske.dk