Barn på 1-2 år: Har du set alt det, jeg kan nu?

Nu kan dit barn snakke i små sætninger, og barnet har også en voldsom trang til at udforske og gå på opdagelse. Det er en skøn tid – men du gør også klogt i at holde øje med den lille spradebasse.

Nu begynder dit barn at tale i små sætninger. Det er ofte to-ords-sætninger og sproget udvikler sig konstant. Der er stadig ord, som udtales forkert, og det er ofte de ord, som dit barn har lært først, men flere og flere nye ord kommer til og sproget begynder at lyde mere og mere korrekt og giver mening – også for andre, som ikke taler med dit barn dagligt. Sætninger indeholder normalt et navneord og et udsagnsord, men ikke små ord som ”og” eller ”er. Dit barn vil f.eks. kunne sige ”min sut”, eller ”min bar” i betydningen ”der er min far”, eller ”mig nej” i betydningen ”det vil jeg ikke”.

Dit barn kender også til de almindelige måder at hilse på ”Hej” og ”Farvel”, og dit barn kender forskel på forskellige typer af tøj: Bluse, strømper, sko. Dit barn bruger ikke nødvendigvis ordene selv, men begynder at forstå en lille opfordring som f.eks. ”kan du finde dine sko?” Dit barn begynder at kunne huske skoene, kan bevæge sig fra et rum til et andet og komme tilbage med skoene, uden at blive afledt af andre mere spændende ting undervejs.

Dit barn vil også begynde at kende forskellige dele af kroppen – næse, øjne, hår, ører, mave, navle, mund. Hvis du spørger dit barn, hvor de dele af kroppen er, vil dit barn pege stolt og vise, at det har han eller hun helt styr på. 

Barnets balance og motorik

Dit barns balance er efterhånden rigtig god. Dit barn kan gå smidigt ned i knæ, sætte sig på hug og komme op igen uden at falde. Nogle gange lykkes det at gå på trapper, hvis I kan holde i hånden imens. Dit barn begynder også at kunne løbe hurtigere nu, efterligner gerne større børn, når de måske forsøger at sparke til en bold. 

Også håndkontrollen er ved at være god. Dit barn er i stand til at holde om en tyk farveblyant og vil gerne forsøge at tegne på et stykke papir. Små ting som perler, clips osv. er meget spændende. Du skal derfor være ekstra opmærksom på, hvad han eller hun kan finde på og sikre, at smådele ikke sluges, kommes ind i stikkontakter eller lignende, som kan være farligt. 

I takt med at dit barn kan flere og flere ting selv, så har barnet også en voldsom trang til at udforske. Og dit barn begynder nu at indse, at det kan gøre (ulovlige) ting, uden at mor eller far ser det. Dit barn ved f.eks. godt, at han eller hun skal holde sig fra din håndtaske, men hvis man tager den med hen bag sofaen, så kan man måske sidde i fred, tømme indholdet ud på gulvet, kigge på alt, røre og undersøge – uden at du opdager det. Ikke for at irritere dig og ikke i nogen ond mening, blot fordi dit barns udforskningstrang er enorm. 

Nyd det hele!

 

Kærlig hilsen

Helen Lyng Hansen
NetSundhedsplejerske.dk